Saturday, January 9, 2010

Suatu Ketika Dahulu...

Suatu yang aneh apabila seorang yang rapat dengan kita suatu ketika dahulu tidak dapat mengecam kita...sedih hanya Allah sahaja yang tahu...apa boleh buat kalau memang orang itu tidak kenal akan kita...

Kisah ini berlaku sekitar tahun 2003
Saya berkenalan dengan seorang kakak di suatu mesyuarat pengawas...
Ketika itu kami sedang menbincangkan perihal orentasi untuk pelajar tingkatan 1..
Asalnya saya tidak mengenali dia kerana terlalu ramai pengawas dalam blk gerakan..
Pd kebiasaannya guru penasihat kami akan mengambil kedatangan...
dari situlah kisah perkenalan kami bermula...
Ketika namanya disebut, dia bangun sambil membetulkan bajunya...
mgkn krana dia mmg menjaga pemakaiannya, kalau x pun.............
Pada ketika itu tanpa ku sedari,aku telah ketawa hingga menyebabkan dirinya perasan...aduh,x sengaja...owh,terlupa nak kata yang kakak itu duduk di hadapan ku... :)
Ku merasakan bersalah padanya,lantas ku tundukkan pandangan tapi kakak itu masih memandang tepat ke arahku...
Aduh,resah gelisah dek peasaan bersalah mentertawakan dirinya...
Akhirnya,mesyuarat tadi berakhir setelah diagihkan pembahagian tugas setiap unit...
Lega rasanya..huh, xtergambar rasanya....
15/2 dapat surat dari kakak itu...hurmm,,,nak kenal dan nak jdikan adik angkt...
Setelah aku selidik latar belakang dia..
Akhirnya aku bersetuju untuk menerima kakak itu sebagai kakak angkat ku...
Setelah itu dia seorang kakak angkat yang sangat rapat denganku...
Byk perkara yang kami kongsi bersama, saling bertukar nasihat dan pandangan...
Senang kata ibarat belangkas lah yang boleh di umpamakan terhadap kami...
Sayangnya hari yang ku sangka panas tidak sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari...kami terpisah kerana kakak angkatku sudah hampir menghabiskan zaman persekolahan nya...
Saya tahu itu dan dia berjanji akan sentiasa menghubungi aku...
Aku berpegang akan janjinya untuk CUDIPT...

Tahun 2004

Sedihnya kerana tidak lagi bersama kakak angkat ku...
Xpe lah,,,yang pergi biarkan pergi...
Kakak Naimah sahabat karibnya telah diamanhkan utk memberi no hensetnya kepadaku...
Aku sangat gembira...petang itu tanpa menunggu walau sesaat aku terus menelefon dia..
Semestinya dia masih ingat kerana dia yang meminta sahabatnya memberikan nombornya siang tadi..Kami bersembang utk menghilangkan rasa rindu...
Aku masih menghubunginya walaupun bukan acapkali tapi itu sudah pun memadai bagiku..
Dia masih lagi sama, terus memberi kata semangat kepadaku...Aku bersyukur kerana dikurniakan Kakak sebegitu rupa...
Ketika result Spm di umumkan..
Aku tidak sempat utk berjumpa denganya mungkin kerana kelas yang terlalu padat..
Dia juga terlalu sibuk menguruskan perihal nya..
Tapi aku masih sempat melihatnya dari jauh...
Alhmdulillah,,asalkan blh dari tidak...
Selepas itu,,kami hanya berhubung melalui telefon...
Sampai satu ketika dia memberi tahu kepadaku bahawa dia telah terpilih utk menyambung pengajian di Kolej Mara Kulim..
Tahniah dan alhmdlh ku ucapkan padanya...
Ketika trial PMR,aku cuba menghubunginya tetapi tidak berhasil...
Aduh,,,kenapa ye?
Slps PMR aku masih tidak dapat menghubunyinya...
22 Nov menjelma... seakan tidak percaya kakak ku ada mengirimkan kad birthday kepadaku...hingga ke hari ini aku masih menyimpannya...
Rupa-rupanya, hp dia hilang...
mujur dia masih menyimpan alamat rumahku...
Bila dia membeli hp baru,dia memberikan nombor baru kepadaku...
Aku terus menghubunginya seperti biasa hingga saat SPM sebenarnya...

Tahun 2005 - 2006
Dia memberitahu ku dia telah menamatkan pengajian di Kolej Mara Kulim...
InsyaAllah akan menyambung kembali pelajaran di UITM Shah Alam,,
Aku gembira kerana masih lagi mendengar berita tentangnya...
Tiba - tiba,Sekali lagi dia tidak dapat dihubungi...
Ya Allah tabahkan lah hambaMu ini...
Pelbagai cara aku lakukan namun masih tidak ku temukan...
Tapi aku tidak pernah berputus asa...Aku terus mencuba dan mencuba lagi dengan harapan akan dapat menghubunginya lagi...
Tetapi aku masih gagal..Akiu beranggapan mungkin haya sampai di sini sahaja kisah aku dan kakakku...

Tahun 2007 - 2008

Aku masuk tingkatan 6 di KOlej Islam...
Suatu hari,terdetik hati ku utk menatap majalah sekolah..
tiba-tiba,aku nampak biodata seorang lagi sahabat baiknya Kakak Azizah dan kak Fatihah..
Lantas aku mencuba nasib sekali lagi...
Malang tidah berbau kerana mereka juga tidak mengetahui keberadaan kakakku...
Hingga saat akhir aku di Kolej Islam aku masih tidak dapat mencari kakakku...

Tahun 2009
Kini aku bergelar seorang siswi...
Dimana ya?....
Aku bukan masalah utama,,,
Aku masih dan terus mencarinya...
Habis seluruh pelusuk Internet aku jejaki..
Dapat maklumat tentangnya tapi ianya tidak membantuku...
Dari situ aku dapat tahu Sem depan adalah sem akhir dia...
Dan dia juga adalah pemegang Biasiswa JPA...
tapi masih tidak tahu bagaimana utk menghubunginya...
Kecewanya hanya Allah yang tahu..
Tapi aku tanamkan kata - kata bahawa ada hikmah di sebalik semuanya...

Tahun 2010

Bagaikan rahmat tahun baru,pada 1 / 1 / 10...
Aku dapat menjejak kesannya di internet...
Alhmdlillah,syukur kepada Allah yang Maha Esa..
mungkin ini balasan terhadap kesabaranku dahulu...
Aku add dia di salah satu laman sosial...
Alhmdulillah,dia terima tapi tiada balasan seperti mana aku teruja...
Mgkin kerana dia terlalu sibuk hingga tidak sempat utk membalas emel ku...
Tapi secara jujurnya aku sangat teringin utk berbicara denganmu wahai kakakku...
7/1/10...aku gi pustakaan...
Asalnya utk mencari bahan tapi dek kerana kakakku on9,aku sangat teruja utk YM dengannya...utk berkongsi pengalaman n cerita sepertimana
suatu ketika dahulu... MAlang sungguh nasibku apabila dia dengan slumbernye menanyakan kembali siapakah aku...
Ya Allah,,,
Bagai terjatuh ditimpa tangga...sedihnya bukan kepalang...
Sedikit pun tentang diriku tidak mampu utk dia ingati...

Apakah yang berlaku sebenarnya?
Lupa,tidak lupa,buat - buat lupa...
Sungguh ianya mengganggu dibenakku...
Ya Allah bantu lah daku ini...
AMIN!!!!!!!!!!!

2 comments:

  1. AshShabirul Minal Iman..
    Manusia, selalu alpa dan lupa...
    Anti ingatkanlah beliau akan perihal anti..
    mungkin terlalu banyak tugasan yang diberikan padanya sehinggakan dia terlupa..
    anti bersabarlah..

    Allah berfirman maksudnya :

    "Bersabarlah kamu kerana Kami(Allah) akan sentiasa bersama orang yang bersabar..."

    Allah berfirman lagi maksudnya :

    "Jaminan bagi orang yang bersabar ialah Sebuah mahligai di syurga nanti.."

    Ilmu ana tidak seberapa, jauh sekali menasihati insan lain tetapi kita sebagai Saudara seislam seharusnya membantu antara satu sama lain...

    Wallahu'alam..

    Assalammualaikum...

    ReplyDelete
  2. syukran nta..
    insyaAllah,ana akan terus bersabar dengan dugaan ini...

    ReplyDelete